Tema & struktur
Spillets 3 temaer:
Brutalitet
Vampyrens verden er en hård verden domineret af åbenlys vold og magtkampe. Det er en virkelighed, hvor man kun overlever ved at være hård, slås og altid være klar på at vise dominans overfor dem, der er svagere end én selv, såvel som at anerkende dem, der står over én i fødekæden. Hvad end ens brutalitet kommer til udtryk gennem at knække knogler eller ved at fange folk i et fængsel af deres egne tanker kommer ud på et, det vigtige er, at man er klar på at skade andre.
Dette kommer blandt andet til udtryk i spillet gennem stuntkampe, at være modbydelig overfor mennesker og vampyrer, interne kobbelkonflikter, og konflikter med andre kobler. Der er rigeligt med muligheder for at lade ens rolles brutalitet skinne igennem.
Fanatisme
Tro og religiøs praksis er det, der binder Sekten sammen på tværs af kobler. Alle kobler deler de samme grundritualer og grundmyter om, hvad det vil sige at være vampyr. Dog kommer dette til udtryk på lige så mange måder, som der er kobler i Sekten, og man er altid klar på at forsvare sin Sandhed med næb og kløer. Alle ritualer er på den ene eller anden måde til for at skabe sammenhold, hvad end det er i kobler eller i Sekten som helhed. Dog trods forskelle i myter kæmper alle også for det samme, nemlig en verden uden De Første, uden deres Slaver og for at bane vejen til Kain og den by, han vil bygge.
Dette kommer blandt andet til udtryk i spillet gennem udførelse af interne kobbelritualer, fælles ritualer med andre kobler, konfrontationer mellem kobler med forskellige detaljeforståelse af myterne, og når det lykkes præsterne at huske dig på, at vi alle er Kains børn.
Gruppesolidaritet
I denne verden har man kun sig selv og sit kobbel. Ens kobbel er de folk, man står skulder om skulder med i kampens hede. Hver og en i et kobbel er klar til at tage en kugle for de andre, det sagt er denne loyalitet ikke kommet let; den er skabt gennem loyalitetstest efter loyalitetstest og gruppestyrkende ritualer. Når man har løbet med sit kobbel længe nok, mærker man hvordan at ens egen identitet forsvinder, man stopper med at være et individ og bliver blot et medlem af koblet.
Dette kommer til udtryk i spillet gennem at spille med sit kobbel, ens rolle er defineret gennem det at være en del af et kobbel, at koblers sammenholdskraft bliver udfordret, og loyalitet skal testes.
Du kan vende tilbage til disse 3 temaer, hvis du er i tvivl om, hvad du kan eller skal gøre i spil. Fx kan du spørge dig selv: Hvordan kan min rolle være brutal her? Hvordan kan den være fanatisk? Hvordan kan den vise solidaritet?
Scenariets struktur:
Scenariet følger 2 nætter i Sektens historie. Indimellem (lørdag formiddag/eftermiddag) er der en kalibreringsrunde.
Akt 1 – Den Første Nat / Salvelsen
Under dette akt vil vi skulle udføre en række ritualer for at vise Sektens støtte overfor den nye Biskop. Et nyt magthierarki skal udhakkes, fjender skal straffes, og gruppens ritualer skal udføres alt imens vi viser vores støtte til den nye biskop, Jernsaxa.
Dette akt står i den gryende ordens tegn; her griber koblerne chancen for at flytte på deres interne status quo; gamle stridigheder bringes op igen, og nye konflikter sås i lyset af det nye lederskab. Aftenen handler ikke om at udfordre Biskoppen, men om alle de modbydelige handlinger, Sekten gør i ly af og for at vise deres støtte. Denne aften skaber kimen til det trykkende ubehag koblerne imellem på den Sidste Aften.